15 minute to win it spellen voor je jeugdgroep

15 Minute-to-win-it Spellen voor je jeugdgroep

Minute-to-win-it games zijn nog altijd super tof om te doen met tieners en daarbij ook nog eens makkelijk te doen wanneer we 1,5 meter afstand moeten houden.

Daarom vind je hier 15 leuke, COVID-19-proof, minute-to-win-it varianten:

Wil je een leuke timer gebruiken?
Check dan deze link  of klik op de afbeelding:


  Benodigdheden:

  • 1 Banaan
  • 2 Sinaasappels (of ander rond fruit)
  • Hoepel
  • Koord

Uitleg: 
Knoop het koord aan de banaan en zorg ervoor dat hij goed vast zit.
Knoop het andere eind van het koord aan de boord van de spelers’ broek, eventueel door de riemlussen. Zorg ervoor dat het koord met de banaan aan de voorkant van de broek zitten.
De banaan moet nét iets boven de grond hangen.
Leg de hoepel, zo’n 2 meter van de speler, op de grond. 
Leg de sinaasappels voor de voeten van de speler.

Tips:
Grotere bananen en sinaasappels zijn makkelijker te raken.

Wees er zeker van dat het koord goed vastzit – het is niet leuk wanneer je halverwege het spel moet stoppen!

Gebruik een koord dat stevig genoeg is om de banaan in beweging te krijgen – draad of dun garen zal waarschijnlijk niet werken.

Zorg er ook voor dat de timer goed hoorbaar is. De andere spelers zullen waarschijnlijk zo hard lachen dat de timer niet goed hoorbaar meer is.


  Benodigdheden:

  • Een liniaal (of verfstokje)
  • 2 bakjes TicTacs (normaal formaat)
  • Plakband

Uitleg:
Deze opdracht, is naast hilarisch, ook best moeilijk. De speler moet zijn hoofd zijwaarts en van boven naar beneden bewegen om de TicTacs uit de bakjes te krijgen voordat de tijd op is. Als het ze lukt verdienen ze de titel: Top Dog!

  Benodigdheden:

  • Een watermeloen (gehalveerd)
  • Grote kom
  • Een stapel speelkaarten (of geef de speler een aantal kaarten omdat ze erg snel onbruikbaar worden)

Uitleg:
De halve watermeloen ligt op z’n kant in de kom, met de
vruchtvlees-kant (het roze gedeelte) naar de speler toe. De speler houd een
stapel kaarten vast. Zodra de tijd begint te lopen, veegt de speler de kaarten
(één voor één) richting de watermeloen, met het doel dat de hoeken van de
kaarten vast blijven zitten in het vruchtvlees van de watermeloen.

Tips
Kaarten van hogere kwaliteit zullen beter werken omdat ze vaak dikker zijn en van betere materialen gemaakt zijn, ook kun je er vaak harder en verder mee gooien.

Grotere watermeloenen zijn makkelijker te raken. 

Deze opdracht is ook leuk om te doen met grotere groepen; de speler die aan de beurt is wordt opgevolgd door de volgende speler zodra zijn kaart in de watermeloen blijft hangen. 

  
Benodigdheden:

  • 6 lege frisdrankblikjes per speler
  • Verschillende rubberen elastiekjes
  • Tafel of kruk

Zet vooraf 6 lege frisdrankblikjes in piramide vorm (3 onderaan, 2 in het midden, 1 bovenop) op een kruk of een tafel.

Uitleg:
De spelers gaan 2 meter van de tafel af staan. Het is de bedoeling dat de frisdrankblikjes van de tafel geschoten worden door het schieten van de elastieken. De piramide moet binnen 60 seconden omgevallen zijn of van tafel geschoten worden.

Tips
Deze opdracht draait voornamelijk om richting, richt op de onderste blikjes, als deze omver gaan zullen de blikjes hierboven als vanzelf ook omvallen.

Ook het ‘opwarmen’ van de elastiekjes, zoals bij een ballon, voordat je begint is een goed idee.

  Benodigdheden:

  • Verschillende pingpong ballen
  • Emmer
  • Tafel
  • Schaal

Uitleg:
De pingpong ballen liggen in een schaal die op een tafel naast de speler staat. De speler staat zo’n 1,5 – 2 meter van een muur af met een emmer op zijn hoofd (deze mag met één hand vastgehouden worden). Met de andere hand neemt hij een pingpong bal uit de schaal, gooit deze zó op de grond, dat hij ook tegen de muur stuitert, waarna hij hem probeert te vangen in de emmer op zijn hoofd.
Het doel is om 3 pingpong ballen te vangen binnen 60 seconden.

Tips
Gebruik je voorkeur-hand om de pingpong ballen te gooien en je andere hand om de emmer vast te houden.

Succes is niet altijd afhankelijk van hoe hard je gooit, maar meer de plek waar hij stuitert.

Probeer eveneens zonder boogje te gooien. Hoe rechter je gooit, hoe rechter hij weerkaatst, hoe makkelijker hij te vangen wordt.

Hoe groter de emmer, hoe makkelijker te vangen.

 
 
Benodigdheden:

  •        1 Ballon per speler
  • 15 plastic bekertjes


Uitleg:
Allereerst wordt er een rij van 15 plastic bekertjes geplaatst op een tafel. De speler krijgt een ballon voordat de tijd begint te lopen.
Zodra de tijd loopt, blaast de speler de ballon op en gebruikt de lucht in de ballon om alle bekertjes van tafel te blazen. Als de ballon leeg is, moet hij weer opnieuw worden opgeblazen. Alle 15 bekertjes moeten binnen één minuut worden weggeblazen.

Tips
Gebruik je voorkeur-hand om de pingpong ballen te gooien en je andere hand om de emmer vast te houden.

Succes is niet altijd afhankelijk van hoe hard je gooit, maar meer de plek waar hij stuitert.

Probeer eveneens zonder boogje te gooien. Hoe rechter je gooit, hoe rechter hij weerkaatst, hoe makkelijker hij te vangen wordt.

Hoe groter de emmer, hoe makkelijker te vangen.


Benodigdheden:

  • 3 Opgeblazen ballonnen



Een ballon is gemaakt om te zweven. Voor deze opdracht moeten spelers, een minuut lang, 3 ballonnen laten zweven zonder dat ze de grond raken. Het vraagt wel wat van je coördinatie en behendigheid. 

Uitleg:
De 3 ballonnen moeten opgeblazen zijn alvorens de klok start. De speler houd de ballonnen tot die tijd vast.

Als de tijd begint te lopen, gooit de speler de ballonnen in de lucht en is het de bedoeling dat hij ze een minuut lang kan laten zweven, zonder dat ze de grond raken. Hij mag de ballonnen tussendoor wel aanraken, een tikje in de lucht geven, maar niet vasthouden.

Als één van de ballonnen toch de grond raakt vóórdat de minuut voorbij is, verliest de speler de opdracht.

Tips
Probeer de 3 ballonnen zo dicht mogelijk bij elkaar te houden, dus als je ze een tikje geeft, zorg dat het een klein tikje is. Als je erop gaat slaan kunnen ze een richting op gaan waar je minder blij van wordt.

Benodigdheden:

  • Een tafel of een ander stabiel oppervlak
  • 15 lege frisdrankblikjes
  • 4 papieren bordjes – maar dan wel helemaal plat. 4, zelf geknipte, kartonnen cirkels kunnen ook prima.

Uitleg:
Wanneer de tijd begint te lopen, begint de speler met het stapelen van zijn of haar blikjes om de omgekeerde piramide te maken.

Er wordt één blikje gebruikt voor de onderste laag met daar bovenop een kartonnen cirkel. Hier bovenop komen vervolgens twee blikjes met wederom een kartonnen cirkel. De derde laag bestaat uit drie blikjes en een kartonnen cirkel. En zo gaat het door, totdat de speler vijf blikjes op de bovenste rand van de piramide heeft staan.

De kroonluchter moet binnen één minuut helemaal afgemaakt en in balans zijn om de opdracht te winnen.

Spelers moeten niet alleen voorzichtig zijn, maar natuurlijk ook snel om het binnen één minuut voor elkaar te krijgen.

Tips
Balans is het sleutelwoord. Omdat je snel moet werken is het ontzettend belangrijk dat de balans op alle lagen goed blijft. Een verkeerde beweging kan je piramide tegen de grond doen gaan. Het spreiden van de blikjes, in plaats van ze allemaal dicht bij elkaar te plaatsen, kan helpen om de stabiliteit te vergroten.

Haal op voorhand alle lipjes van de blikjes, deze kunnen ervoor zorgen dat de cirkels niet stevig blijven liggen.


Benodigdheden:

  • Een elastieken hoofdband (voorkeur gaat uit naar dik, breed band of elastiek)
  • Een trapveer of ‘slinky’

Let op! Deze is ontzettend moeilijk, maar té leuk om het niet te proberen.

Uitleg:
De ‘slinky’ is in deze opdracht de slurf van de olifant. Om deze aan het voorhoofd van de speler te bevestigen, neem je de hoofdband en haal je die door de eerste 5 ringen van de veer (er zitten daarmee dus 5 ringen tussen het voorhoofd en de hoofdband. De overige ringen blijven dan dus aan de voorkant van de hoofdband hangen en stellen op deze manier de slurf voor).

Wanneer de tijd begint te lopen, probeert de speler allerlei bewegingen met hoofd en lichaam om ervoor te zorgen dat de ‘slinky’, helemaal in z’n geheel, ingeklapt, op het voorhoofd van de speler komt te rusten.

Tips
Speel dit spel niet met een metalen ‘slinky’, deze is zwaar en kan pijnlijk of gevaarlijk zijn.

Houd kleine rubberen elastieken bij de hand om de hoofdband kleiner te maken, mocht dit nodig zijn (niet ieders hoofd heeft hetzelfde formaat).

Gebruik niet alleen je hoofd voor dit spel; ook het bewegen van je lichaam kan helpend zijn.

Iets door je knieën zakken, als de ‘slinky’ in de lucht is, kan je helpen om deze uitdaging te winnen.

Benodigdheden:

  • 4 Sleutels
  • Een stukje koord of touw (ca. 20cm lang)
  • Paperclip
  • Een eetstokje

Uitleg:
De set-up is als volgt: de hengel maak je door een stukje koord vast te maken aan een eetstokje aan de ene kant en een paperclip aan de andere kant. De paperclip moet zó worden omgebogen dat de ene kant een soort ‘opwaartse’ haak maakt.

De vier sleutels worden, worden zo neergelegd dat het oog van de sleutel net iets over de rand van de tafel ligt.

De speler steekt het eetstokje tussen zijn lippen en zodra de klok start met aftellen, beweegt hij zijn hoofd zó dat de paperclip in het oogje van de sleutel komt. Het doel is om de vier sleutels te vangen binnen één minuut.

Tips
Het is belangrijk dat je zeker weet dat de paperclip goed gebogen is om de sleutel te kunnen vangen.

Het is ook belangrijk dat het koord goed vastzit om de sleutels te verzamelen. Het moet het gewicht van vier sleutels weten te houden, dus knoop de boel goed strak vast.

Het kan moeilijk zijn om de sleutels scherp te zien als je zo dicht bij de tafel staat, in sommige gevallen zal het nodig zijn om te vertrouwen op het publiek dat je aanmoedigt!

Benodigdheden:

  • 3 Glazen vazen (of andere doorzichtige bakken waar water in kan)
  • 3 Kleinere glaasjes (die op de bodem van de vazen worden gezet)
  • Een heleboel muntjes (echt of nep)

De weg van een vallende munt is over het algemeen kaarsrecht naar beneden…mits je hem in een bak met water laat vallen.

Uitleg:

In deze opdracht staan er 3 glazen vazen of doorzichtige bakken op tafel. Het doel is om een munt in de vaas te laten vallen waarbij het uiteindelijk eindigt in het kleine glaasje wat op de bodem staat.

Heb je de ene vaas gehaald, dan ga je door naar de volgende vaas.

Haal 3 munten in de 3 kleinere glaasjes op de bodem van de vaas (in iedere vaas 1), binnen één minuut.

Benodigdheden:

  • Minstens 5 pingpong ballen
  • Een schuinstaande tafel
  • Dubbelzijdig plakband
  • Documentenclips of papierklemmen

     

Voorbereiding:
Plaats 2 klosjes onder de poten van de kopse kant van een tafel zodat hij schuin komt te staan. Plaats een aantal papierklemmen met dubbelzijdig plakband aan de tafel. Enkelen gesloten en 5 geopend.

Uitleg:
De speler die aan de beurt is staat aan de kopse kant van de tafel; die kant waar de klosjes onder de poten staan. Hij laat een pingpong bal aan het begin van de tafel naar beneden rollen waarbij de geopende papierklemmen de bal ‘vangen’.

Doel: alle 5 de geopende klemmen hebben een bal ‘gevangen’ binnen 60 seconden.


Benodigdheden:

  • 2 Vlakke dienbladen
  • 2 kunststof eieren


Uitleg:
Voor deze opdracht krijgt de speler in beide handen een dienblad (op de kop zodat er geen opstaande randen aanzitten). Op ieder dienblad wordt een ei gelegd. Het doel is om hiermee, binnen één minuut de overkant te bereiken, zonder één van de eieren te laten vallen.


Benodigdheden:

  • 1 Rond koekje per speler



Je gezicht bevat ten minste 14 spieren die afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen.
Voor deze uitdaging zul je een beroep op ze moeten doen.

Uitleg:

Beweeg het koekje, binnen 60 seconden, van je voorhoofd naar je mond, door alleen je gezichtsspieren te gebruiken. Als het koekje valt moet de speler van voor af aan beginnen.


Benodigdheden:

  • 8 Frisbees (of plastic bordjes)
  • 8 kauwgomballen (of knikkers) per speler
  • 8 lege frisdrank blikjes

Plaats 8 lege frisdrank blikjes in een cirkel op de grond. Leg op ieder ‘lipje’ een kauwgombal.

Uitleg:
De speler zit in het midden van de kring blikjes met kauwgomballen.  Hij pakt een frisbee en schuift deze, over de vloer, naar 1 van de blikjes. Het blikje moet omvallen zodat de kauwgombal op de frisbee terecht komt.
Verzamel zo veel mogelijk kauwgomballen binnen één minuut.


Benodigdheden:

  • 6 Druklampen op batterijen
  • Meerdere pittenzakken
  • Een bord om de lampen aan te bevestigen

Dit is een BONUS spel omdat deze wat meer voorbereiding vergt.

In voorbereiding op dit spel, moeten de druklampen gemonteerd worden aan een vierkant of rechthoekig bord, in een soort piramide-formatie: 1 bovenaan, 2 daaronder, 3 daaronder.

Uitleg:
De speler staat zo’n 2 meter van het bord af. 
De pittenzakken moeten dichtbij de speler liggen, zodat hij ze gemakkelijk kan pakken. 
Als de timer begint te lopen, pakt de speler de eerste pittenzak en probeert de lampen uit te gooien.

Tips:
Pas op dat je een uitgegooide lamp niet per ongeluk weer aan gooit!

Ondanks dat je niet hard hoeft te gooien om de lampen uit te doen, vergt het toch wel een goede, stevige worp!

Benieuwd naar meer
Minute-To-Win-It
spellen?
Klik dan hier voor ons
Pinterest bord!

Benieuwd naar meer Minute-To-Win-It spellen?
Klik dan hier voor ons Pinterest bord!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.